Obowiązki zbierającego zużyty sprzęt – ustawa o ZSEiE
Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – obowiązki zbierającego (Dz. U. z 2015 r., poz. 1688).
11 września 2015 r. sejm uchwalił nową Ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEiE) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1688). Zmieniona ustawa określa szereg obowiązków ciążących na uczestnikach systemu, co wg ustawodawcy powinno przyczynić się do poprawy funkcjonowania gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym.
Na podstawie powtarzających się pytań przedsiębiorców kierowanych do firmy PALECZNY, postaramy się przeprowadzić czytelników przez zawiłość przepisów, wymagań, kar i zamknąć w pigułce najważniejsze obowiązki każdego z uczestników systemu. W niniejszym artykule przybliżamy obowiązki ciążące na zbierającym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny.
Kim jest zbierający? Zgodnie z ustawą o ZSEiE, przez zbierającego rozumie się podmiot wykonujący działalność gospodarczą w zakresie zbierania zużytego sprzętu, który posiada decyzję w zakresie gospodarki odpadami zezwalającą na zbieranie zużytego sprzętu.
- Nie mieszać odpadów zużytego sprzętu z innymi odpadami,
- Odbierać wyłącznie kompletny ZSEiE,
Niekompletny zużyty sprzęt może być zbierany wyłącznie przez podmioty, które są:
- powierzchniami handlowymi o powierzchni sprzedaży co najmniej 400 m2 poświęconej na sprzedaż sprzętu dla gospodarstw domowych,
- zakładami przetwarzania,
- odbierającymi odpady komunalne lub prowadzącym punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
- Umieszczać w miejscu widocznym, informację o nieprzyjmowaniu niekompletnego zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz ich części (np. w punkcie zbierania/na stronie internetowej),
- Odbierać nieodpłatnie ZSEiE pochodzący z gospodarstw domowych,
- Składać do burmistrza, wójta, prezydenta miasta informację, że zbierający prowadzi punkt, w którym można oddać zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- Prowadzić ewidencję zebranego zużytego sprzętu,
- Składać sprawozdania do urzędu Marszałkowskiego z ilości zebranych odpadów,
- Składać sprawozdania do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Wiele osób pyta, co robić z zepsutą pralką, lodówką etc. – sprzętem, który zazwyczaj wymieniamy w trakcie kupowania nowego i czy ponosimy koszty odbioru tego sprzętu.
Dystrybutor – w tym wypadku sklep, w którym kupujemy sprzęt gospodarstwa domowego ma obowiązek nieodpłatnego przyjęcia starej pralki, lodówki, piekarnika itp. o ile ten sprzęt, który kupiliśmy pełni tą samą funkcję co sprzęt zużyty. Nową zmianą wprowadzoną przez ustawodawcę jest zapis, że sklep o powierzchni powyżej 400 m2 nie może nam odmówić przyjęcia zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego nawet wtedy, gdy nie kupujemy nowego sprzętu. Musimy jednak spełniać warunek dotyczący gabarytów zepsutego sprzętu gospodarstwa domowego – żaden z jego zewnętrznych wymiarów nie może przekraczać 25 cm. Powyższa zasada dotyczy także sklepów internetowych.
Dystrybutor ma prawo odmówić przejęcia zużytych sprzętów jeżeli będą tak zanieczyszczone, że mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia.
Co w sytuacji, gdy nie stosujemy się do przepisów? Kary przewidziane w ustawie są uzależnione od wagi przekroczenia i stanowią wartość od 5.000 PLN do1 000 000 PLN.
Firma PALECZNY opracowuje, między innymi, wnioski dla przedsiębiorców w zakresie zbierania zużytego sprzętu oraz wspiera przedsiębiorców realizując w ich imieniu obowiązki sprawozdawcze wynikające z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz innych.
Średnia ocena:
4.4/5.0
Na podstawie:
15 opinii
Ekspert w dziedzinie ochrony środowiska, specjalizujący się w doradztwie środowiskowym.